Marcus Nilsson
Gimic


Marcus Nilsson, testade sina kognitiva kameror genom foton på sina barn och på bra och dåliga äpplen. Han är en allsvensk fotbollsspelare som la skorna på hyllan, hoppade på Chalmers, gick efter sin examen ut i industrin och var en passionerad Uppfinnar-Jocke på fritiden. Detta är första gången han tagit det hela vägen och arbetat systematiskt som innovatör, och det har redan resulterat i betalande kunder.

Kognitiva kameror för tillverkningsindustrin

– Träna maskinerna – istället för att programmera

Med hjälp av kognitiva kameror kan man träna maskiner att producera korrekta produkter, istället för att programmera dem. Det säger Marcus Nilsson på företaget Gimic, som presenterar nya lösningar för tillverkningsindustrin.

Marcus Nilsson är vd och grundare till nystartade Gimic, vars medarbetare har en mix av spel- och it- och industrikompetens. Med hjälp av Artificiell Intelligens, AI, är deras ambition att öppna upp nya möjligheter att lära upp och träna maskiner – utan programmering.
Detta görs genom så kallade kognitiva kameror, som tar kort på den komplexa detaljen i fråga, för att lära sig att detektera samma saker som det mänskliga ögat kan upptäcka. Den kan alltså detektera avvikelser med hjälp av referensbilder.
– Vi vill helt enkelt skapa självkörande produktionslinjer, med samma teknik som man använder till självkörande bilar, säger Marcus Nilsson.
Istället för programmering bygger den här nya tekniken på att ge maskinen bilder av dels hur det ska se ut – dels hur det inte ska se ut.
– Sedan kan man bygga på med kunskap. Ju fler bilder och olika vinklar som modellen får, desto bättre presterar den. Det här kan lösa problem som traditionella system skulle ha svårt att lösa, säger Marcus.
– Jag tror att man måste använda det mänskliga kapitalet som företag har väldigt noggrant, och automatisera andra uppgifter. Så det är spännande att se hur det här kommer att utvecklas.

Presentation